Nawet nie wiecie jak bardzo czekałam na możliwość publikacji tego postu dla Was! Dlaczego? Otóż: Młoda Polska jest moją ulubioną epoką i bardzo lubię o niej pisać. Oczywiście w tym wpisie ograniczyłam się tylko do najważniejszych treści, ale jeżeli ktoś chciałby ze mną podyskutować kiedyś o epokach literackich - wiecie już czym najbardziej się interesuję :) Zapraszam do zapoznania się z najważniejszymi faktami o Pozytywizmie i Młodej Polsce!
Ze względu na to, że te epoki omawiamy w szkole, mówiąc tylko o
literaturze polskiej, tylko na tych aspektach skupię się w
dzisiejszym wpisie.
POZYTYWIZM
|
MŁODA POLSKA
|
RAMY CZASOWE
|
|
1864 – lata 90. XIX w.
1864r. - upadek powstania styczniowego
|
Lata 90. XIX w. – 1918r.
Czasami mówi się o 1894r. jako roku rozpoczynającym tę
epokę, ponieważ Kazimierz Przerwa-Tetmajer opublikował wtedy
drugi tom swoich „Poezji”.
1918r. – koniec I wojny światowej
|
INNE NAZWY
|
|
Realizm | Neoromantyzm, Modernizm |
PODŁOŻE FILOZOFICZNE
|
|
1. Filozofia Comte’a – jego zdaniem należało zaprzeczać
filozofii irracjonalizmu i należało opierać się na rozumowych
koncepcjach. Rozwojowi tej epoki sprzyjał rozwój techniki.
W tej epoce ważne było 5 haseł:
1) utylitaryzm – użyteczność; literatura
miała na celu promowanie jakichś wartości
2) emancypacja kobiet – po powstaniach zginęło
wielu mężczyzn lub wróciło rannych i to kobiety musiały
utrzymywać domy. Z tego powodu kobiety zaczęły walczyć o swoje
prawa
3) asymilacja Żydów – uważano, że Żydzi,
jako grupa bogata, mogli bardzo wesprzeć gospodarkę i należało
ich zasymilować. W tym celu tworzono takie utwory jak np. „Mendel
Gdański” Konopnickiej. Motyw Żyda mamy też w „Lalce”
Bolesława Prusa
4) Praca organiczna – uważano, że należy
zrezygnować z walki przeciw zaborcy. W pierwszej kolejności
trzeba było zadbać o gospodarkę, która umożliwiłaby
uzyskanie autonomii, a w konsekwencji wzrostu – niepodległości
5) Praca u podstaw – zauważono, że w
powstaniach brakowało udziału najniższej warstwy społecznej –
chłopów. Nie utożsamiali się oni z narodem i z tego powodu
zaczęto działać na rzecz ich edukacji
|
Na literaturę modernistyczną miały głównie wpływ 3
filozofie:
1) Fryderyk Nietzsche – kult nadczłowieka, krytyka
chrześcijaństwa i demokracji, które jego zdaniem wywyższają
ludzi słabych.
2) Artur Schopenhauer – filozofia pesymizmu, człowiek
skazany jest na cierpienie. Ratunkiem mogą być jedynie
współczucie, wyzbycie się własnych pragnień lub Nirwana.
Filozofia Schopenhauera miała wpływ na utworzenie się nurtu
nazywanego dekadentyzmem
oznaczającym z języka francuskiego upadek. Dekadenci podkreślali
upadek cywilizacji, ich zdaniem ludzie nie byli w stanie osiągnąć
więcej niż do tej pory.
3)
Henri Bergson – filozofia intuicjonizmu, odrzuca
rozum oraz wartość nauki.
Jak
sam Nietzsche stwierdził, modernizm był okresem, kiedy doszło
do „przewartościowania wszystkich wartości” – religii
(rozpowszechnienie ateizmu), prawdy, etyki (zaprzeczono etyce
antycznej), estetyki (powszechny turpizm
– piękno brzydoty), człowieka (niepewność swojego losu,
podział na nadludzi i zwykłe jednostki), języka (powszechna
zabawa słowem, sztuka dla sztuki,
często słowem się bawił m.in. Żeromski).
|
LITERATURA
|
|
Można zauważyć przewagę powieści nad liryką. Przykłady
liryki pozytywistycznej poznawanej w liceum:
„Do młodych” Adam Asnyk – manifest epoki. W tym miejscu
muszę przyznać, że sama chętnie sięgam dla siebie po jego
liryki, gdyż są bardzo przystępnie pisane, można z nich wiele
wyciągnąć, a na maturze mogą być doskonałym przykładem
dzieła literackiego (wiem co mówię! Na jednej z próbnych matur
odwołałam się m.in. do jego wiersza „Jedni i drudzy” i
dostałam 100% ;) Zobaczymy co będzie już niedługo na
właściwej)
„Rota” Marii Konopnickiej – ten utwór możecie już znać
z podstawówki czy gimnazjum. Utwór patriotyczny, idealnie się
nadaje do porównania idei patriotyzmu w różnych epokach.
Jeżeli chodzi o powieści, to możemy wyróżnić 3 główne
rodzaje:
• Historyczna – tzw. ku
pokrzepieniu serc, ukazująca zwycięstwa historyczne. Taką
literaturę tworzył m.in. Henryk Sienkiewicz („Krzyżacy”,
„Potop”, „Quo vadis” - w programie gimnazjum musimy poznać
wybraną z nich)
• Realistyczna – wiernie
odzwierciedlająca rzeczywistość, nawiązująca do antycznego
mimesis.
• Tendencyjna – realizująca
hasła pozytywistyczne, ukazując przy tym realistyczne problemy.
Charakterystyczny dla niej jest utylitaryzm, czyli użyteczność.
Ludzie takie powieści często czytali w odcinkach i był to
pierwowzór telenoweli. Przykładem jest „ukochana” „Lalka”
chyba wszystkich polonistów.
|
Przewaga liryki i dramatu (nie oznacza to braku powieści!)
Musimy znać wybrane wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera
(osobiście polecam wszystkie, jego wiersze są naprawdę
niezwykłe i zniewalają <3) w szkole poznajemy „Lubię kiedy
kobieta” jako przykład erotyku. Moim zdaniem powinniśmy
zaczynać od „Hymnu do Nirwany” (dlatego w klasie to ja
wprowadzałam tę epokę :’)), gdyż jest to manifest tej epoki,
a przy okazji ma ciekawszą formę dla licealisty, który na ogół
nie przepada za poezją.
Bardzo powszechny był wtedy również motyw szatana –
satanizm szczególnie był pokazywany w twórczości
Przybyszewskiego czy Micińskiego.
Z lektur musimy znać także:
1) „Wesele” Wyspiańskiego
(lektura z *). Mamy tam motyw ludomanii, zainteresowanie miasta
wsią. Chocholi taniec (według mojej polonistki) może być przez
nas wielokrotnie wykorzystany na maturze. (Możemy np. dostać obraz, który wykorzystałam do tła obrazka do dzisiejszego wpisu - „Chochoły” namalowane przez samego Wyspiańskiego)
2) „Chłopi”
t.
I. Reymonta.
Najlepiej
jednak znać całość dzieła, dlatego poloniści często
pomagają uczniom. W ostatnim tomie ginie Boryna i jest to motyw
siewcy
z Biblii.
|
W tym miejscu kochani chciałabym jeszcze Wam pokazać, DLACZEGO Młodą Polskę nazywa się Neoromantyzmem. Robiąc prezentację dla klasy przygotowałam poniższą tabelę porównującą Romantyzm, Pozytywizm i Młodą Polskę, z której możemy odczytać wiele podobieństw Romantyzmu i Modernizmu oraz zobaczyć zachodzący kontrast między tymi epokami i Pozytywizmem.
ROMANTYZM | POZYTYWIZM | MŁODA POLSKA |
mistycyzm, spirytualizm, irracjonalizm | realizm, racjonalizm | okultyzm, parapsychologia, intuicjonizm |
motyw szatana i postaci nadprzyrodzonych | agnostycyzm – nie wykraczajmy poza to, co można zbadać | motyw szatana i satanizmu |
rozczarowanie wiedzą | nauka, wiedza, scjentyzm | rozczarowanie cywilizacją, postępem techniki |
indywidualizm, kult jednostki | utylitaryzm, postulat użyteczności sztuki, organicyzm | teoria Nietzschego o nadczłowieku |
kult poety – wyobcowanego wieszcza | misja poety służącego społeczeństwu | kult artysty, hasło: „sztuka dla sztuki” |
poezja i dramat w literaturze | proza dominuje w literaturze | poezja i dramat wracają po czasach eksplozji powieści |
ludowość | wieś polem pracy u podstaw | ludomania |
kult walki, buntu, konspiracji | kult pracy | bunt, temat wyzwolenia |
Mam nadzieję, że dzisiejszym wpisem Was nie zanudziłam :) Mam też nadzieję, że jak już będzie po maturze to mimo wszystko ktoś chociaż pomyśli - jeju jak dobrze, że przeczytałem jej notatki.
Kochani! W tym miejscu chcę też napisać, że wszystkie blogi będę nadrabiała dopiero po maturach :< Na pewno je poczytam, zwłaszcza moich czytelników. Teraz ze względu na matury mam naprawdę duży bałagan i ledwo daję radę znaleźć czas na poukładanie sobie wszystkiego. Te posty służą temu bym sama dla siebie powtórzyła materiał oraz (nie będę owijać w bawełnę!) żebym zmusiła się do pisania i powolnego powrotu do intensywnej aktywności na blogu (w końcu tyyyyyyleee książek czeka na recenzję).
Za to z miłych wiadomości... Mogę Wam już oficjalnie powiedzieć, że pojawię się na WARSZAWSKICH TARGACH KSIĄŻKI!!! <3 Udało mi się wszystko ogarnąć i zdecydowałam, że taki odpoczynek po maturach będzie dobrą dla mnie nagrodą i świetnym sposobem na spędzenie czasu z innymi czytelnikami :) Na pewno będę od piątku do niedzieli, co do czwartku jeszcze nie mam pewności, bo dopiero tego dnia przyjadę do Warszawy. Kogo z Was tam spotkam? :D
Dajcie znać, jak Wam się podobał wpis i czy spotkamy się na Targach :)
Do przeczytania!
Pozdrawiam!
Lexi D.
To moja ulubiona epoka literacka. 😊
OdpowiedzUsuń