Czas omówić kolejne epoki - tym razem czas na oświecenie i romantyzm! Szczególnie warto zwrócić uwagę na tę drugą epokę, która w szkole jest bardzo obszernie omawiana (Nie wiem jak u innych, ale u mnie sam romantyzm omawialiśmy przez pół roku). Epoki te często są ze sobą zestawiane, dlatego mimo wszystko warto spojrzeć na ich porównanie. Zapraszam serdecznie do czytania! ^_^
OŚWIECENIE
|
ROMANTYZM
|
RAMY CZASOWE
|
|
Europa:
przełom XVII i XVIII - przełom XVIII i XIX w.
Polska: 1740r. - 1822r.
1740r. - utworzenie Collegium Nobilium przez
Stanisława Konarskiego
1822r. - ukazanie się „Ballad i Romansów”
Adama Mickiewicza
|
Europa: lata 90. XVIII w. - lata 40. XIX w.
Polska: 1822r. - 1863r.
W Europie epokę tę zapoczątkowało kilka
wydarzeń: trzęsienie ziemi w Lizbonie (no bo wiecie – tak
bardzo wstrząsnęło klasykami, że aż zaczęli wątpić w
naukę), rządy Napoleona (indywiduum), rewolucja francuska i
związana z nią egzekucja na władcy, tzw. okres „burzy i
naporu” powstały w 1773, którego teoretykiem był m.in.
Goethe.
Polski okres romantyzmu wyznaczony jest przez
ukazanie się „Ballad i Romansów” Mickiewicza oraz początek
powstania styczniowego (czasami podaje się 1864r., czyli rok
upadku tego powstania).
|
GŁÓWNE HASŁO
|
|
„Myślę, więc jestem”
|
„Miej serce i patrzaj w serce”
|
IDEA EPOKI
|
|
Jej twórcą jest Immanuel Kant – „Oświecenie jest
wyjściem człowieka z niepełności, w którą popadł z własnej
winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do
posługiwania się swym własnym rozumem,
bez obcego kierownictwa[…] Miej odwagę posługiwać się swym
własnym rozumem”
|
Romantyzm w swoim programie zakładał zaprzeczenie idei
rozumu – romantycy uważali, że powinno się słuchać
intuicji i głosu serca. Z tego też powodu, opisywani przez nich
bohaterowie nie byli tak jak w oświeceniu uczonymi, a
indywidualistami, wrażliwymi, samotnymi wręcz wyobcowanymi.
|
FILOZOFIA
|
|
Racjonalizm – ważnym dla tej epoki filozofem był
wspomniany Kant. Prekursorem był Kartezjusz. Filozofia ta
opierała się na przekonaniu, iż rozum ludzki jest jedynym
narzędziem poznania rzeczywistości.
Wraz z racjonalizmem rozwijały się takie
teorie jak:
Deizm – głoszony przez
Woltera. Jest to założenie oparte na przekonaniu, iż Bóg
istnieje, ale nie ma wpływu na otaczającą nas rzeczywistość,
jest on tylko obserwatorem
Ateizm – przekonanie o
nieistnieniu Boga
Empiryzm – zapoczątkowany
przez Johna Locke’a, jest to przekonanie, iż świat możemy
poznać jedynie doświadczając go
Sensualizm
– poznawanie świata przy pomocy zmysłów
|
W romantyzmie nie ma fundamentalnego podłoża filozoficznego.
Jedyne podłoża, o jakich możemy mówić to:
Irracjonalizm – przekonanie o pozarozumowym
poznaniu świata (przeciwieństwo racjonalizmu)
Spirytualizm – przekonanie o dualizmie świata
– uważano, że poza wymiarem rzeczywistym istnieje także
nadprzyrodzony. Stąd też wzięła się teoria o tym, że dusza
niczym jabłko jest dzielona na dwie równe połowy i wyrzucana w
kosmos, by później dwoje ludzi kochających się spotkali się i
połączyli duchowo znów w jedność (tego typu motyw mamy w
„Cierpieniach młodego Wertera” czy „Konradzie
Wallenrodzie”).
|
LITERATURA
|
|
Dzieli się na 3 nurty estetyczne:
Klasycyzm – czerpał z koncepcji starożytnych
i renesansowych. Najważniejszymi cechami było zachowanie
harmonii, proporcji oraz dydaktyzm, polegający na uczeniu poprzez
zabawę. Najważniejszym dla maturzysty twórcą tego nurtu jest
Ignacy Krasicki, którego bajki poznawaliśmy już od szkoły
podstawowej, a w liceum poznajemy jego satyry, takie jak:
„Pijaństwo” oraz „Do króla”.
Sentymentalizm – zajmował się problemem
uczuć i rozwijał się w opozycji do klasycyzmu i racjonalizmu.
Był on swego rodzaju zapowiedzią przyszłej epoki –
romantyzmu. Najważniejszym twórcą tego nurtu jest dla nas
Franciszek Karpiński, twórca m.in. sielanki „Laura i Filon”.
Rokoko – jest to nurt, który kontynuował
barokowe idee. Rozwijał się w kręgach dworskich.
W tym okresie najbardziej rozwijały się
gatunki takie jak:
|
Można wyróżnić dwie fazy literatury romantycznej: I faza
trwała do 1830, czyli do wybuchu powstania listopadowego. Do tego
czasu twórcy zwracali się ku ludowości i fascynowali się
orientem. Najbardziej rozwijały się ballady i powieści
poetyckie, a częstym tematem była tzw. „walka klasyków z
romantykami”. W II fazie, po powstaniu, zajęto się bardziej
patriotyzmem i historią.
Najczęstszymi bohaterami utworów
romantycznych byli ludzie prości (lud), wariat (kieruje się intuicją, nie rozumem) oraz poeta-wieszcz. W romantyzmie
rozwijała się literatura synkretyczna, czyli łącząca cechy
kilku rodzajów literackich. Są nimi:
Obowiązuje nas także znajomość przykładu eposu, jakim jest „Pan Tadeusz” Mickiewicza.
|
Jak możecie zauważyć, choć romantyzm omawiany jest dość długo, najważniejsze informacje nie zajmują tak dużo miejsca :) Oczywiście w tym miejscu warto cofnąć się do wszystkich lektur, które podawałam, ponieważ wszystkie one są z gwiazdką!!! Oznacza to, że na maturze możemy zostać o nie zapytani, a błędy w wypowiedzi o nich uznawane są za błędy kardynalne i mogą przekreślić CAŁĄ naszą pracę. Z tego powodu pisałam, co z romantyzmu jest na poziomie rozszerzonym. Z klasycyzmu musimy znać bajki i satyry Krasickiego oraz przykład sielanki, dlatego podałam te najczęściej omawiane oraz, moim zdaniem, dość przystępne ze względu na długość tekstu i styl wypowiedzi.
Mam nadzieję, że mój post był pomocny :) Romantyzm z tego co słyszę to epoka, którą albo się kocha, albo nienawidzi. A jak było w Waszym przypadku? Dajcie znać w komentarzach!
Do przeczytania!
Pozdrawiam!
Lexi D.
P.S. Oficjalnie już jestem absolwentką liceum i mam wakacje! I chociaż do prawdziwego cieszenia się jeszcze droga przez maturę, to mam już pewność, że posty o epokach oraz o motywach na maturze pojawią się przed pierwszym egzaminem :) Jeżeli mielibyście jeszcze jakieś propozycje tego, o czym mogłabym napisać, w ramach powtórek do matury, dajcie znać!
Mam nadzieję, że mój post był pomocny :) Romantyzm z tego co słyszę to epoka, którą albo się kocha, albo nienawidzi. A jak było w Waszym przypadku? Dajcie znać w komentarzach!
Do przeczytania!
Pozdrawiam!
Lexi D.
P.S. Oficjalnie już jestem absolwentką liceum i mam wakacje! I chociaż do prawdziwego cieszenia się jeszcze droga przez maturę, to mam już pewność, że posty o epokach oraz o motywach na maturze pojawią się przed pierwszym egzaminem :) Jeżeli mielibyście jeszcze jakieś propozycje tego, o czym mogłabym napisać, w ramach powtórek do matury, dajcie znać!
Bardzo przydatny post dla maturzystów. Swoją maturę mam już dawno za sobą. Życzę powodzenia! :)
OdpowiedzUsuńWszyscy maturzyści, którzy czytają Tojego bloga p,owinni być Ci niezmiernie wdzięczni, a po maturze, zaprosić Cię na kawę i ciacho. 😊
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi. 😊